Černé ovce obchodu – pyramidový systém aneb letadlo

Dobré jméno všem obchodníkům občas kazí černé ovce obchodu. V tomto seriálu se podíváme na podvodné systémy, ale také na manipulativní praktiky, které jsou na hranici dobrých mravů. Začneme s pyramidovým systémem, který možná znáte pod pojmem „letadlo“, aktivním hlavně v 90. letech minulého století.

Co je to Pyramidový systém (Letadlo)

Pyramidové systémy fungovaly hodně v 90. letech a začátkem nového století. Většinou vás oslovil někdo známý se super nabídkou. Poté jste byli pozvaní na osobní prezentaci mezi skupinku dalších oveček, kde si vás zručně zpracovali. Následně bylo třeba zaplatit větší vstupní poplatek. Za ten získáte různé výhody. Avšak hlavní motivace systému je slušná provize za přivedení nového člena. Pokud jste měli smůlu a byli jste až v 6. a vyšším levelu, tak už se vám noví členové sháněli obtížně. Hodně lidí po nějaké čase zjistilo, že se jim vložené peníze nevrátí. Někdo zase neměl žaludek na lákání nových členů. Slibované výhody (výdělky, slevy atd.) totiž většinou moc nefungovali.

Černé ovce obchodu
Série článků o lidech a systémech, kteří nám dělají v obchodě ostudu.

Pyramidový systém nabízí účastníkům za vstupní poplatek získat například slevy, výdělek a podobně. Hlavním cílem však je vydělat na provizi za nově získané členy. Následně pak každý v pyramidě nad novým členem získá provizi. Největší provizi dostanete za nového členy vy, dále každý level výše dostane menší provizi. Tato provize se většinou vyplácí z 30-60 % vstupního poplatku nového člena. Pokud se na to podíváte z nudného statistického hlediska, tak zjistíte, že získávat nové členy nelze dělat donekonečna. Pyramidový systém je také hezky popsaný na wiki.

Vezmeme si příklad, kdy 5 lidí založí firmu a začne za vstupní poplatek 20.000 Kč nabízet slevové karty. Avšak hlavní motivace je provize 5.000 Kč za přivedení nového člena. Pokud budeme počítat, že každý přivede v průměru pět nových členů, tak zde máte jen 10 úrovní pyramidy pro Česko (reálně jen 6 až 7). Podívejte se na obrázek.

Nedůvěra k Multi Level Marketingu

Díky několika těmto „pyramidovým podvodům“ během 90. let mnoho lidí získalo velkou nedůvěru k Multi Level Marketing systémům (MLM). Multi Level Marketingu také mimo jiné uškodila agresivní strategie finančních poradců fungujících na tomto sytému.

Multi level marketing systém funguje na podobném principu, avšak není zde většinou žádný vstupní poplatek. MLM systém prodává své produkty, navíc každý má možnost si vybudovat vlastní prodejní síť. Osobně Multi level Marketing nezavrhuji, dokonce ho několik autorů „vzdělávání pro obchodníky“ doporučuje jako vynikající školu pro obchodníky. V širší rodině využíváme tři Multi level Marketing prodejce a jsme spokojeni s jejich produkty.

Dnes se již pravděpodobně s pyramidovým systémem nesetkáte, maximálně se můžete setkat s podobným typem podvodu založeným na Ponziho schématu, který si lidé někdy s pyramidovým schématem pletou.

Rozdíl mezi Ponziho a pyramidovým systémem

V pyramidovém systému musí noví členové hledat další nové členy a tím tvoří pyramidové schéma. Podvod je zde v drahém vstupním poplatku, který se nikdy nevrátí.


Oproti tomu v Ponziho schématu finančních podvodů vytvoří firma investiční fond a jedna osoba prodává investiční nabídku mnoha zájemcům. Podvod je v tom, že vaše peníze nejdou do investičního fondu, ale majiteli do kapsy. Vy to poznáte až v době, kdy si více lidí chce vybrat peníze. O Ponziho schématu si povíme více v dalším díle této série „černé ovce obchodu“.

Závěrem vás požádám o informaci, s jakým typem manipulativních prodejních taktik jste se setkali vy nebo někdo z vaší rodiny:

S jakým typem manipulativních až podvodných prodejních taktik jste se setkali?
  • Přidejte jinou odpvěď

Možno zvolit až 3 odpovědi.

Vybírejte prosím pouze možnosti, s kterými jste se setkali vy, nebo někdo z vaší blízké rodiny. Klidně doplňte jinou manipulativní až podvodnou praktiku, která tu není uvedena.

Napsat komentář