Černé ovce obchodu – přeprodejci domén

V rámci třetího dílu černých ovcí obchodu se podíváme na manipulativní přeprodejce domén. Jedná se nejčastěji o právnické osoby “s.r.o.”. Tyto společnosti “přeprodejci domén” posílají emaily nebo volají lidem, kteří již doménu vlastní, s vymyšleným příběhem (někdo chce jejich doménu s jinou koncovkou koupit) a tlačí je, aby si koupili podobnou doménu až za 40násobek běžné ceny. Celé je to založené na neznalosti lidí v oblasti domén a vytvoření tlaku na kupujícího.

Na začátek raději vysvětlím pár pojmů z oboru, aby nedošlo k omylu:

  • Registrátor domén (.cz, .com atd) – je společnost akreditovaná správcem domény, která prodává domény. V Česku jsou známí registrátoři například Wedos, Český hosting, Gransy a další. Tento článek se netýká registrátorů domén.
  • Hostingové společnosti – s hostingem webových stránek souvisí i doména. Jedno bez druhého nemůže fungovat. Většina hostingových firem nabízí zároveň i registraci domén. Může existovat pár společností, které nabízí hostingové služby, ale nejsou registrátoři domén. Ti pak velkoobchodně spolupracují s jiným registrátorem domén. Tento článek se netýká hostingových společností.
  • Doménoví spekulanti – lidé a společnosti, kteří si koupí pěkná jména (názvy) domén, drží je klidně mnoho let a spekulují na to, že doménu později prodají někomu jinému za mnohonásobně více peněz. Tento článek se netýká doménových spekulantů.
  • Přeprodejce domén – většinou právnická osoba (s.r.o.), která není akreditovaný registrátor, ani neposkytuje hostingové služby nebo jiné související produkty například websecurity a další. 

Černé ovce obchodu
Série článků o lidech a systémech, kteří nám dělají v obchodě ostudu.

Na českém trhu se již minimálně 10 let objevují manipulativní přeprodejci domén, které tlačí majitele webu ke koupi stejné domény s jinou koncovkou. Vysvětlíme si to na příkladu: vlastníte internetové stránky malyobchod.cz a někdo vás kontaktuje s tím, že máte rychle koupit doménu malyobchod.com, kterou nevlastníte. Mají k tomu smyšlený příběh, který na vás časově tlačí, abyste podlehli a koupili si nabízenou doménu za mnohonásobně vyšší cenu. Pomáhal jsem řešit jednu takovou situaci, kdy známí po telefonu odsouhlasili nákup .com domény za 10.000 Kč, přitom standardní cena tehdy byla necelých 300 Kč.

Nejsem sice právník, ale zřejmě se nejedná o podvod, prodávající pouze uvede smyšlený příběh, který má vyvolat stres, časovou tíseň a potřebu rychle koupit. Přeprodejce také využívá toho, že mnoho lidí oblast prodeje domén nezná. Jedná se o “etický podvod” zneužívající neznalosti kupujících v oblasti domén. Proto řadím tyto přeprodejce mezi Černé ovce obchodu. Většinou se jedná o nově založené s.r.o., jejichž jediným cílem je kontaktovat lidi a prodávat jim tímto způsobem domény. Našel jsem pro zajímavost několik článků na toto téma, pokud byste si chtěli přečíst příklady z praxe:

S jakým typem manipulativních až podvodných prodejních taktik jste se setkali?
  • Přidejte jinou odpvěď

Možno zvolit až 3 odpovědi.

Vybírejte prosím pouze možnosti, s kterými jste se setkali vy, nebo někdo z vaší blízké rodiny. Klidně doplňte jinou manipulativní až podvodnou praktiku, která tu není uvedena.

Napsat komentář