Mnohdy nezáleží pouze na kvalitě produktu nebo služby, kterou jako obchodník nabízíte svým klientům, zákazníkům nebo obchodním partnerům. I to, jak se prezentujete, může zásadně ovlivnit kolik prodáte, ale i za jakou cenu.
Chystáte se na obchodní schůzku a chcete udělat dobrý první dojem? Hodiny příprav mohou přijít nazmar, podceníte-li těchto několik zásad.
Outfit – oděv a vzhled obchodníka
Jdete-li na schůzku ke stejnému klientovi už po několikáté, jste ve výhodě. Už máte představu, jaká je firemní kultura. Víte, zda se management společnosti obléká ležérně, sportovně nebo elegantně. Ovšem chystáte-li se na schůzku s novým klientem, měli byste si svůj outfit dobře rozmyslet.
Skvělým pomocníkem vám mohou být v tomto případě sociální sítě. Zmapujte si firmu, do které se chystáte (je-li daná firma na sociálních sítích aktivní). Tak snadno zjistíte, jak to v dané společnosti chodí, jak se oblékají zaměstnanci i vedení.
Velké množství informací najdete v našich kurzech Obchodní oděvy mužů a Obchodní etiketa od Daniela Šmída. Také ze sociálních sítí zaměstnanců dokážete vyčíst mnohé – např. z profesní sociální sítě LinkedIn. Velkou váhu byste v tomto případě neměli přikládat osobním profilům na sítích, jako je Facebook či Instagram. Ve volném čase i manažeři nosí šortky a ležérní tričko i přesto, že v pracovním prostředí se bez kravaty neobejdou. Velkou váhu nepřikládejte ani fotografiím zaměstnanců na webových stránkách. Mnoho firem stále na web vkládá „profesionální“ fotografie, které často nic nevypovídají o realitě.
A když si stále nejste jisti, jaký outfit zvolit, jděte zlatou střední cestou – s kvalitním, elegantním oblečením v neutrálních barvách máte větší šanci, že uděláte dobrý dojem. Současně byste ale při výběru svého outfitu měli zohlednit dress code, který dodržuje vaše firma, společnost, nebo si vyžaduje obor, ve kterém působíte.
Jste-li freelancer a sám sobě obchodníkem (jste na volné noze), berte také ohled na svůj „osobní styl“, který je součástí vaší značky (Brandu). Budete-li si naopak vybírat ke každému klientovi výrazně odlišné oblečení, než je vám přirozené a cíleně se přizpůsobovat, i přesto že zakázku získáte, může se vám časem stát, že si s klientem přestanete rozumět, protože budete mít jiné povahové vlastnosti či osobní hodnoty.
Čistota a kvalita oděvu
Samozřejmostí by měla být čistota oděvu, zajisté také kvalita materiálů a celkový vzhled. Kabát, který nosíte už několikátým rokem, vám rozhodně body nepřidá. Raději vždy před odchodem překontrolujte, zda vše, co máte na sobě, je v perfektním stavu.
Vzhled a značka obuvi
Velký pozor si dejte na obuv. I ta musí mít vždy dokonalý vzhled a čistotu. Také značka obuvi by měla být v souladu s vaším firemním dress code.
Vyberte až pět možností!
Brašna, kabelka
V neposlední řadě si dejte pozor na to, v čem nosíte své věci. Brašna či kabelka, která neladí k botám či oděvu, nebo má drobné oděrky, které vznikly častým nošením, vám může působit pěknou ostudu. Hlavně ženy, které milují pěkné boty a kvalitní kabelky, se na tyto prvky často zaměřují. Ale ani muži nejsou výjimkou. Dokážete-li člověk naopak originálním designem zaujmout, může to být skvělý podnět k „prolomení ledů“ v úvodním rozhovoru.
Peněženka
Nezapomínejte ani na vzhled a kvalitu své peněženky, pouzdra či spony na bankovky. Mnohdy se obchodní schůzky konají v restauraci, při večeři či obědě, a právě tam vstupují do hry. A bude-li váš klient či obchodní partner zdatný v neverbální komunikaci, dokáže mnohé vyčíst z toho, jak nakládáte s penězi. Vytuší například, jak moc vám na penězích záleží, zda si jich vážíte, zda je máte pod kontrolou, nebo naopak nemáte.
Nenechte se připravit o skvělé zakázky kvůli drobným detailům, vyzkoušejte naše doporučení a dejte nám vědět, jaký měla vliv na vaše nové zakázky či obchodní spolupráce.