Vybírejte práci nejen podle výše platu

Pro obchodníky je při výběru zaměstnavatele často nejdůležitější pouze výše platu, plán a výpočet odměn. Kromě platu však existuje ještě sedm důležitých otázek, které ovlivňují práci a spokojenost obchodníka. Cílem tohoto článku je upozornit na oblasti, které mohou ovlivnit vaši spokojenost v práci. V tomto článku se budeme věnovat spíše nefinančním bodům. Platu, plánu a odměnám se věnujeme v samostatném článku: plat obchodníka. 

1. Dojíždění do práce

Pokud budete mít k dispozici služební auto i pro soukromé účely, tak si můžete dovolit do práce dojíždět z větší vzdálenosti nebo z míst, kde není rozumná veřejná doprava. Spočítejte si, kolik vám denně vezme času dojíždění do práce.

Dojíždění do práce
  • Na Google mapách si spočítejte v navigaci, jak dlouho vám bude trvat cesta do práce, přičtěte 5–30 minut za ranní dopravní špičku podle vaší situace.

Sami zvažte, kolik času denně jste ochotní dojíždění obětovat. Také si spočítejte, kolik vás to bude stát. Počítejte, že cena za jeden kilometr je zhruba 1,6 Kč při spotřebě 5 litrů dieselu na 100 km. Navíc ranní dojíždění do větších měst je občas stresová záležitost. Přejet ráno z jednoho konce Prahy na druhý je občas stejně časově náročné jako dojet 50 Km ze správného směru.

Položte si tyto otázky:

  • Jak dlouho bude trvat dojíždění do práce?
  • Budu mít k dispozici služební auto i pro soukromé účely?
  • Je v práci, kde parkovat?

2. Pohyblivá pracovní doba a home office   

Tyto dva benefity mohou mít pro některé obchodníky velkou hodnotu, jiní jí zase moc neocení.

Pohyblivá pracovní doba – umožňuje přijít do práce dříve nebo později. Můžete začít pracovat v 8 hodin, nebo přijdete později – až v půl desáté a zůstanete v práci déle. Většinou ale musíte v práci být od 10–15 hodin. Plovoucí pracovní doba se často nezmiňuje, je to dnes pro obchodníky standard. 

Home Office – česky řečeno „práce z domova“. Zaměstnavatel umožňuje obchodníkům pracovat z domova. Obchodníkům stačí k práci pouze notebook, telefon a auto. Někomu vyhovuje pracovat z domova, protože tak udělá více práce, jiný zase doma pracovat nechce, protože tam nemá klid na práci. Home office je pro někoho velká výhoda!

Home Office
  • Umožňuje zaměstnavatel home office?
  • Nabízí pohyblivou pracovní dobu?

3. Práce pro mezinárodní nebo českou společnost 

Mezinárodní firmy fungují trochu jinak než lokální české společnosti. Zahraniční zaměstnavatelé často mají mnoho pravidel, omezení a administrativy. Na druhou stranu mohou zahraniční společnsti nabízet i nějaké výhody navíc. U mezinárodní společnosti budete možná potřebovat angličtinu kvůli interní komunikaci. Česká společnost oproti tomu může mít volnější pravidla, více věcí si ale musíte zařídit sami. Může se stát, že majitel bude chtít o všem rozhodovat. 

  • Kdo vlastní danou společnost, kde chci pracovat?

4. Oblast podnikání zaměstnavatele   

Vyberte si obor prodeje, který vás baví nebo k němu máte blízko. Bude to vaše osobní velká výhoda, díky které vyniknete, rádi se budete vzdělávat a učit se nové věci. Také vám to pomůže zvednout důvěru zákazníků. 

Se změnou zaměstnavatele mnoho obchodníků zůstává ve stejném oboru, kde mají zkušenosti a kontakty na zákazníky. Proto je vhodné si vybrat něco, co je vám blízké.

  • Vyberte si obor, který máte rádi, všechno půjde lépe!

5. Velikost společnosti zaměstnavatele

Je rozdíl zda pracujete ve společnosti kde vás je 20 lidí, a z toho jste tři obchodníci, nebo zda děláte pro společnost, která má tisíc zaměstnanců a desítky obchodníků.

Menší společnost vám může přinést větší svobodu, potenciální zákazníci nejsou tolik rozebráni, ale mnoho věcí si musíte vyřešit sami. Oproti tomu ve větší firmě je často mnoho administrativy, VIP zákazníci bývají často rozebráni, ale máte zajímavé benefity k platu. 

Anketa: Jaké nefinanční výhody nejvíce oceníte
  • Přidejte jinou odpvěď

6. Nefinanční benefity k platu

Zaměstnavatelé často nabízejí vedle mzdy další nefinanční benefity, které jsou často zajímavé. Podívejme se na ně.

Služební auto pro služební účely – dnes je to pro většinu obchodníků automatická věc, ale dříve to bylo za odměnu nebo pro zavedené obchodníky. Tímto benefitem ušetříte mnoho peněz za nákup a provoz vlastního vozidla, platíte jen za ujeté soukrové kilometry a jeden až dva tisíce měsíčně na daních.

Notebook, mobilní telefon a neomezené volání – obchodníci dnes většinou dostanou firemní notebook a mohou ho využívat i pro soukromé účely. Často dostanou také mobilní telefon s neomezeným voláním a k tomu data. Toto ušetří pár stokorun měsíčně.

Kafetérie & stravenky – stravenky dostává dnes hodně zaměstnanců, ale kafetérie není až tak rozšířená. Většinou dostanete určitý počet bodů, například 10.000 bodů ročně, za které koupíte většinou dovolenou, zdravotní potřeby, kulturu a vzdělávání.

7. Kancelář vs. open space vs. share desk

Dříve se pracovalo v kanceláři, kde bylo například 8 lidí. Poté nastoupily do módy otevřené kancelářské prostory “Openspace”, které šetří místem a na místo několika kanceláří vytvoří jedno velké pracoviště. V openspace kanceláři mají všichni své místo. Nově se začíná využívat model kanceláře “share desk”, kde již nemáte své stálé místo a na 100 pracovních míst je pouze 70 %míst k sezení. Často je to spojeno s vybudováním více společných prostor na schůzky, telefonáty a podobně. Většina lidí se přizpůsobí, ale jsou obchodníci, kterým vadí práce v openspace nebo share desk. 

Doporučujeme vám brát tyto otázky na vědomí při výběru zaměstnavatele. Přečtěte si také náš článek o platu obchodníka, kde se dozvíte, z čeho se nejčastěji plat skládá.

Napadá vás další důležitý bod nástupu do nové práce, který může začínajícím obchodníkům pomoci? Dejte vědět v komentářích.

Napsat komentář