Akademie prodejních dovedností

Salesman je on-line akademie pro obchodníky, manažery a celé týmy. Každý studuje to co nejvíce potřebuje a kdy se mu to nejvíce hodí. Akademie se skládá z více jak šesti on-line kurzů a audio knihovny.

První dojem

První dojem je situace, kdy se potkáte poprvé s nějakou osobou například se zákazníkem, nebo jste šli na rande a snažíte se dobře zapůsobit. Těmto prvním minutám nebo spíše sekundám se přikládá vyšší důležitost, a to hned z několika důvodů, které si vysvětlíme. Následně se podíváme na jednotlivé „body“, kterými můžete zlepšit svůj první dojem.

Jak (možná) funguje první dojem

Existuje několik efektů, názorů a jednání, které mohou ovlivnit první dojem. Jako první se podíváme na efekt prvního dojmu, který je podstatou prvního dojmu. Dále se podíváme na několik zkreslení, nebo možných chyb, kterých se můžeme podvědomě dopustit během vytváření prvního dojmu o druhé osobě.

Efekt prvního dojmu také známý pod názvem Efekt primarity, je tendence mozku vnímat první získané dojmy silněji než později získané dojmy. Někdy později získané dojmy můžeme podvědomě srovnávat s prvním získaným dojmem. Tento efekt se netýká jen získání dojmu při potkání nové osoby, ale první dojem si můžeme udělat i na nějakou situaci, na vzhled předmětu a podobně.

Kognitivní zkreslení je oproti efektu prvního dojmu spíše chyba vnímání druhých. Asi nejznámější takovou chybou je takzvaný Haló efekt.  Kdy na základě jednoho výraznějšího prvku hodnotíme pozitivně nebo negativně celou osobu, nehledě na to, jaké jsou ostatní vlastnosti dané osoby. Takto vyvolaný první dojem však může být mylný. Možná znáte situace, kdy:

  • Osobu s brýlemi podvědomě hodnotíme jako chytrou.
  • Krásní lidé bývají považováni za inteligentnější.
  • Pravděpodobně se budeme lépe chovat k osobě, která přijde oblečená v obleku a hůře k osobě ve starém špinavém oblečení.
  • Máme respekt k osobě v uniformě.
  • Osoba vás neustále zaměřuje očima, tohle často negativně působí na druhé. Přitom daná osoba jen nemá brýle nebo čočky a hůře vidí.

V jiné situaci můžeme výrazně lépe hodnotit osoby, které souhlasí s našimi názory (i když hned často nevíte, jestli to jen hrají). Tomuto efektu říkáme potvrzovací zkreslení nebo také konfirmační zkreslení a spadá do efektů Kognitivního zkreslení. Pěkně popisuje wikipedie:

„Konfirmační zkreslení (někdy též potvrzovací zkreslení, z anglického confirmation bias) je sociálně-psychologický pojem, který popisuje tendenci člověka upřednostňovat ty informace, interpretace a vzpomínky, které podporují jeho vlastní názor, a naopak ignorovat nebo podceňovat ty, které jsou v rozporu s jeho přesvědčením nebo pohledem na věc“

Potvrzovací zkreslení někdy využívají lidé pracující v korporaci, kdy naoko souhlasí s nadřízeným, aby se mu zalíbili nebo naopak ho nenaštvali a nenechali se vyhodit. Pro podobné chování se také používá rčení „Maže ti med kolem pusy“, tohle vyjádření vlastně znamená, že druhá osoba s vámi naoko souhlasí, aby se vám zalíbila, ale skutečnost je často jiná.

 V některých případech můžeme podvědomě škatulkovat lidi, jinými slovy začneme osoby zobecňovat, až to může hraničit s vytvářením stereotypů, tedy škatulkování lidí podle konkrétních vzorů. V jiném případě můžeme mít k některým skupinám předsudky. Například můžete označit člověka, který se vzteká za cholerika.

Jak dlouho trvá první dojem?

Hodně často se píše, že první dojem trvá asi jen 10 sekund, občas se setkáte s informací, že trvá až minutu. Pěkně to ve svém článku první dojem rozepisuje Ondřej Ilinčev, a k tomuto popisu se nejvíce přikláním. Zmiňuje se zde, že v prvních 10 sekundách si uděláte názor na důvěryhodnost a krásu, tedy věci, které jsou hlouběji v našem mozku. Skoro bych řekl, že jsou to pudové reflexy.

Následně během prvních až třech minut si uděláte první dojem na věci spojené s naší společností, tedy spíše věci naučené, vžité:

  • Bohatství a sociální status (podle oblečení),
  • chytrost (podle pohledu do očí),
  • dominanci (holá hlava),
  • úspěšnost (padnoucí oblek vs. konfekce),
  • a další.

Osobně doporučuji příliš se nesoustředit na první dojem. Snažte se spíše zlepšit váš celkový vzhled a dojem, například chodit vhodně oblečen, naučit se brát obchodní jednání tak, že se snažíte druhé straně pomoci, a nakonec se nezapomeňte usmívat. Následně můžete použít ice break na navození odlehčené atmosféry na schůzce. První dojem obecně souvisí s vhodným oblékáním obchodníků a dodržováním etikety. Zde vám doporučuji podívat se na naše on-line kurzy Obchodní oděvy mužů a Obchodní etiketa.

Jakých chyb se vyvarovat                                                     

Začneme tím, že 90 % našeho těla pokrývá oblečení. Hodně tipů, co zlepšit, se proto bude týkat oblečení a neverbální komunikace. Nejdříve se ale zmíním o tom, na co si dát pozor a jakých chyb se vyvarovat. To má podle mě větší vliv na pozitivní první dojem než cokoli jiného.

Jakých chyb se vyvarovat:

  • Špinavá nebo nevhodná obuv – jelikož už není povinná branná povinnost, tak už se pánové na vojně neučí pravidelně si čistit a leštit boty. Na boty se často zapomíná. Také se nenechte ovlivnit moderními trendy, například nenoste tenisky na schůzku.
  • Nevhodné doplňky – často se stává, že obchodníci dávají najevo své luxusní doplňky. Zde doporučuji spíše střídmost a nepřehánět to.  Jednomu mému kolegovi řekl zákazník „Tak už vím, kam jdou moje peníze, když vidím vaše hodinky“. Kolega nosil OMEGA hodinky, které neměl ani jednatel zákazníka.
  • Ponožkáři – jeden kolega schválně nosí o trochu kratší kalhoty, aby byly vidět jeho barevné ponožky. Jednou přišel v nádherném novém obleku dole zkráceném tak, že byly stále vidět ponožky, nestačil jsem se divit. Prostě si každý všimne jeho ponožek, i zákazníci. Nenechte se ovlivnit trendy.
  • Nesourodé barvy – pokud vám moc nejde kombinovat barvy, tak raději začněte s méně barvami a zajděte si na kurz oblékání.
  • Noste brýle nebo čočky – pokud lidé mají nosit brýle a nenosí je a ani čočky, pak často nepřirozeně zaměřují až mžourají, a to může působit negativně.
  • Nebýt cítit kouřem cigaret, alkoholem a nejíst česnek a podobně aromatické potraviny před schůzkou.

Co nejvíce ovlivňuje první dojem?

Tuto poslední část článku jsem si pro vás připravil více interaktivně. Níže najdete vypsané prvky, postoje, typy na oblékání a další rady, posbírané z různých zdrojů. Některé budete znát, jiné možná ne. Osobně si myslím že všechny níže zmíněné rady pomáhají, ale některé více. Záleží také hodně na vaší osobnosti, každý jsme jiná osobnost.

Prosím hlasujte, jakých pět věcí podle vás nejvíce ovlivňuje první dojem. Jednotlivé body nejdříve vidíte v náhodném pořadí. Poté zvolíte pět bodů, které podle vás nejvíce ovlivní první dojem a následně kliknete na „Hlasovat“. Potom uvidíte, jaké rady jsou podle čtenářů nejdůležitější.

Co podle vás nejvíce zapůsobí v rámci prvního dojmu? (vyberte až pět možností)

Vyberte až pět možností!