Pojem DUMB pochází z angličtiny, samotné slovo dumb se překládá jako hloupý, pitomý nebo také němý. Pokud se však zaměříme na metodu DUMB, s níž se podobně jako s metodami SMART a KARAT můžete setkat v oblasti managementu, seberozvoje či marketingu, jedná se o zkratku počátečních písmen pěti pojmů, které mají (nebo nemají) vystihovat váš konkrétní cíl. Název DUMB se někdy používá i jako zkratkové slovo – akronym.
Tato metoda se nepoužívá tak často jako známější SMART, její princip je však velmi podobný.
Co znamenají jednotlivá písmena metody DUMB
DUMB znamená:
D jako doable, tedy proveditelný;
U jako understable, tedy pochopitelný;
M jako manageable, tedy proveditelný;
B jako beneficial, tedy prospěšný.
Opak metody SMART
Výčet bodů výše představuje běžný výklad metody DUMB, se zajímavým pojetím ale v roce 2009 přišla Lenka Cimbálníková, která ji představuje jako opak metody SMART (slovo smart v angličtině znamená chytrý, vkusný). V takovém případě můžeme za jednotlivá písmena doplnit taková slova, která přesně vystihují, jaký by náš cíl rozhodně být neměl.
Hloupé cíle mohou být:
D jako defective, tedy defektní, nedokonalé;
U jako unrealistic, tedy nerealistické, nenaplnitelné;
M jako misdirected, tedy nesprávně zaměřené;
B jako bureaucratic, tedy byrokratické.